سرطان سینه ( پستان ) یكی از شایع ترین سرطانها در میان زنان ایرانی محسوب میشود و سن ابتلا به این بیماری در ایران بین 45 تا 55 سال است. زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یكی از فاكتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند.
بیماری سرطان پستان مانند سایر بیماریهای سرطان 4 مرحله اول تا چهارم دارد،مرحله اولآن كاملا قابل علاج قطعی است،مرحله دوم و سوم،مرحله كلینیكی است كه بیمار باید تحت درمانهای خاص و عمدتا جراحی و شیمیدرمانی قرار گیرد؛ اما مرحله چهارم زمانی است كه بیماری خیلی پیشرفت كرده است و كار زیادی برای آن نمیتوان انجام داد.
دكتر محمداسماعیل اكبری،رئیس مركز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتیدراینباره میگوید:در سرطان سینه،مبتلایان شانس بالایی برای زنده ماندن داشته و پس از درمان،احتمال بازگشت و عود مجدد بیماری وجود دارد. بنابراین بیماران مبتلا به سرطان سینه باید تحت نظر پزشك معالج قرار بگیرند.
دكتر اكبری با بیان این كه احتمال پیشگیری از 40 درصد انواع سرطانها وجود دارد،اظهار كرد:سرطان سینه نیز یكی از انواع سرطانی است كه به راحتی میتوان با تشخیص زود رس از آن پیشگیری كرد و تنها شرط آن،هوشیار بودن مردم جامعه بخصوص زنان است. رئیس مركز تحقیقات سرطان با بیان این كه سابقه فامیلی احتمال ابتلا به سرطان سینه را 5 برابر افزایش میدهد،اذعان كرد: از این رو پیشگیری از این سرطان بسیار حائز اهمیت است تا این بیماری در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود.وی با بیان اینكه نازایی و عدم شیردهی زنان از عوامل ابتلا به سرطان سینه به شمار میرود،خاطرنشان كرد:زنانی كه پس از بارداری شیردهی نداشته یا نازا هستند، یكی از فاكتورهای خطر برای ابتلا به این سرطان را دارا هستند.
دكتر حمیدرضا میرزایی كه در زمینه سرطان شناسی تحقیق میكند،معتقد است:سرطان سینه شایع ترین بدخیمی در زنان كشور است كه برخلاف بسیاری از بیماریها، تنها انسان مدرن نیست كه با عارضه سرطان سینه دست به گریبان است،متون تاریخی نشان دهنده این حقیقت است كه پزشكان قدیمی نیز در جستجوی راهی برای درمان این بیماری بودهاند.استعمال دخانیات و بخصوص قلیان از عوامل بسیار خطرناك ابتلا به سرطان سینه به شمار میرود.
همچنین افزایش وزن غیرطبیعی و مصرف تركیبات هورمونی زنانه به صورت غیرعلمی نیز از عوامل موثر در ابتلا به این سرطان محسوب میشود. همچنین سابقه فامیلی و سقط جنین غیرطبی از عوامل موثر در ابتلا به سرطان سینه محسوب میشود.
دكتر آسیه الفتبخش،عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی درباره نشانههای این بیماری میگوید:درد،التهاب،تورم،قرمزی و فرو رفتگی نوك سینه از علائم شایع سرطان سینه به شمار میرود.
به گفته وی، سن بالا، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان، اولین حاملگی بالای 30 سال، قاعدگی زیر 12 سال، یائسگی بالای 55 سال، عدم حاملگی، عدم شیردهی و هورمون درمانی بعد از یائسگی از عوامل خطر در ابتلا به سرطان سینه هستند. دردهای شایع سینه به دو دسته دورهای و غیردورهای تقسیم میشود كه دردهای دورهای در زنان 30 تا 35 ساله در نیمه دوم قاعدگی یا در صورت مصرف هورمون دیده میشود.دردهای دورهای غالبا دو طرفه هستند و به علت شدت درد به زیر بغل منتشر میشوند و همچنین با مصرف كافئین یا در صورت اضطراب و افسردگی تشدید میشوند و عموما علت این دردها تغییرات هورمونی است.
عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی علوم پزشكی تهران در خصوص دردهای غیردورهای گفت:این دردها بدون ارتباط با قاعدگی هستند،معمولا در افراد بالای 40 سال دیده میشود و ماهیت سوزنی یا كششی دارند.علت دردهای غیردورهای عموما كیستهای ناحیه سینه،دردهای قلبی عضلانی، تودههای خوش خیم یا بدخیم سینه هستند.
یكی دیگر از نگرانیهای زنان در ارتباط با سرطان پستان به بحث زیبایی و حفظ تناسباندام آنها برمیگردد.پزشكان ایرانی تقریبا از حدود 20 سال پیش در عمل جراحی سرطان سینه قادر به حفظ سینهها هستند.ضمن اینكه استفاده از پروتزهای سینه میتواند نگرانی خانمها را دراینباره برطرف كند.با این حال زنان جامعه ما باید برای تشخیص و پیشگیری از سرطان سینه،ماهی یك بار معاینه كلینیكی و سالی یك بار ماموگرافی را فراموش نكنند.
مریم میرزا خانی یکی از زنان موفق و نخبه ایرانی در عرصه های داخلی و بین المللی بود که متاسفانه در سن 40 سالگی و به دلیل ابتلا به سرطان سینه درگذشت . روحش شاد

پایگاه خبری کام شیرین کام شیرین