تست پاپ اسمیر
سایت شرم فارسی

تست پاپ اسمیر

پاپ اسمیر نوعی آزمایش برای خانم‌هاست که برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. در این آزمایش، سلول‌ها از دهانه رحم جمع‌آوری می‌شود.

دهانه رحم، پایین رحم در بالای واژن قرار دارد. اگر سرطان دهانه رحم به موقع و با انجام تست پاپ اسمیر شناسایی شود، بیمار شانس بیشتری برای درمان خواهد داشت.

علاوه بر این، تست پاپ اسمیر این امکان را به بیمار می‌دهد که هرگونه تغییر غیر طبیعی در سلول‌های دهانه رحم تشخیص داده شود و پزشک از ابتلای بیمار به سرطان در آینده جلوگیری کند.

تشخیص زودهنگام این سول‌های غیر طبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین قدم برای توقف این نوع از سرطان است.

هدف از انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

این تست همانطور که برای شما گفته شد به هدف غربالگری سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاپ اسمیر معمولا همراه با معاینه لگن برای بیمار انجام می‌شود.

در خانم‌های بالای ۳۰ سال ممکن است با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) انجام گیرد.

ویروس HPV نوعی عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. در برخی از مواقع آزمایش HPV ممکن است به جای تست پاپ اسمیر انجام گیرد.

سن پاپ اسمیر

شما باید از سن ۲۱ سالگی شروع به انجام تست پاپ اسمیر کنید. اگر نتیجه تست پاپ اسمیر برای شما طبیعی باشد، احتمالا پزشک به شما می‌گوید که می‌توانید تست بعدی را سه سال دیگر انجام دهید.

نحوه انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟

تست پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می‌شود و تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. می‌بایست به پشت روی تخت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. پاشنه‌های پا در قسمتی به نام رکاب قرار دارد. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی در واژن قرار می‌دهد.

اسپکولوم دیواره‌های واژن را از یکدیگر جدا می‌کند تا پزشک به راحتی بتواند دهانه رحم را مشاهده کند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث ایجاد احساس فشار در ناحیه لگن شود.

سپس پزشک با استفاده از یک برس نرم و دستگاه صاف‌کننده مسطح به نام اسپاتول نمونه‌هایی از سلول‌های دهانه رحم را خارج می‌کند

پس از انجام تست پاپ اسمیر

بعد از انجام تست پاپ اسمیر می‌توانید بدون هیچ محدودیتی فعالیت‌های عادی و روزمره خود را داشته باشید. بسته به نوع آزمایش پاپ، نمونه سلول جمع‌آوری شده از دهانه رحم به ظرف مخصوص منتقل می‌شود.

نمونه‌ها به آزمایشگاه منتقل می‌شوند و در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخصه‌هایی در سلول‌ها که نشانه‌دهنده سرطان یا وضعیت پیش سرطانی است مورد بررسی قرار گیرد.

نتیجه تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند پزشک را از وجود سلول‌های مشکوک که نیاز به آزمایش بیشتری دارند، آگاه کند.

نتایج طبیعی

اگر تنها سلول‌های طبیعی در دهانه رحم طی آزمایش پاپ اسمیر مشاهده شده باشد، گفته می‌شود که نتیجه تست منفی است. در این مواقع خانم دیگر نیاز به آزمایشات بیشتر برای بررسی نخواهد داشت.

نتایج غیرطبیعی

اگر سلول‌های غیرطبیعی در طول آزمایش پاپ اسمیر کشف شود، در این مواقع گفته می‌شود که نتیجه تست مثبت است. این نکته را به یاد داشته باشید که نتیجه مثبت به این معنی نیست که فرد به سرطان دهانه رحم مبتلاست.

معنی نتیجه مثبت به این بستگی دارد که چه نوع سلولی در آزمایش کشف شده است. در ادامه برخی از اصطلاحات پزشکی ذکر می‌شود که ممکن است برای کشف سلول‌های غیرطبیعی به کار برده شود:

آیا تست پاپ اسمیر دردناک است

معمولا از یک کاردک کوچک برای نمونه برداری سلول‌ها از دهانه رحم طی آزمایش پاپ اسمیر استفاده می‌کنند.

ممکن است زمانی که سلول‌ها را خارج می‌کنند، خراش خفیفی را احساس کنید یا حتی ممکن است هیچ احساسی نداشته باشید.

همچنین امکان مشاهده مقداری لکه بینی یا خونریزی وجود دارد. چنین معایناتی نباید درد داشته باشد؛ اما ممکن است منجر به احساس ناخوشایندی شود.

با تست پاپ اسمیر چه بیماری‌هایی مشخص می‌شود

تست پاپ اسمیر زمانی به بیماران پیشنهاد می‌شود که سلول پیش سرطانی‌ یا تغییرات سلولی در دهانه رحم مشاهده شده باشد و در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به سرطان رحم وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *